اصلاح الگوی مصرف ، راهکارها و روش های آموزش

1- طول عمر لامپ های کم مصرف 8 برابر بیشتر و مصرف آنها 5 برابر کمتر از لامپ های معمولی است.بنابراین باید تصمیمی اتّخاذ شود که به جای استفاده ازلامپ های معمولی از  لامپ های کم مصرف به میزان بیشتری جهت روشنایی کلاس ها استفاده شود .در واقع استفاده از لامپ کم مصرف راهکاری مفید برای کاهش هزینه های جاری مدارس است. استفاده از لامپ کم مصرف بازدهی بیشتر و هزینه کمتر را به دنبال دارد.

۲- سیستم روشنایی و سرمایش کلاس ها و محیط کار را پس از ساعت اداری خاموش کنید.

3- با مصرف صحیح و بهره گیری از الگوی درست استفاده از حامل های انرژی ، از قطع برق جلوگیری کنیم.

4- مصرف بهینه انرژی را فرهنگ سازی کنیم.

5- پولی را که از کاهش مصرف برق صرفه جویی می شود، می توان در جای بهتری همچون خرید کتاب و یا کلاس های تقویتی و یا  ورزشی سرمایه گذاری کرد.

 6-در محیط آموزشگاه برای آب دادن به درختان، درختچه ها ، بوته ها و گل ها از روش آبیاری قطره ای استفاده کنید.

7- برای نظافت حیاط به جای مصرف آب ، بهتر است از جارو استفاده شود.

 8- تمام شیلنگ ها ، اتصالات و شیرها را به طور مرتّب کنترل کنید تا از نشتی آب جلوگیری شود.

9- لوله های آب آموزشگاه خود را عایق بندی کنید، عایق کاری لوله های گرم، روشی است که هدر رفتن آب را قبل از خروج آب گرم کاهش می دهد.

۱۰- لوله های آب گرم را عایق بندی کنید تا برای رسیدن آب گرم به شیر آب، لازم نباشد آن را بی‌دلیل باز بگذارید.

۱1- نصب کولر ها در سایه و با استفاده از پوشش مناسب و جلوگیری از نشت آب کولرهای آبی، باعث صرفه جویی زیاد در مصرف آب می شود.

12- در مراکز آموزشی و مدارس به اطفال و دانش آموزان محدودیت منابع آب و روش های صرفه جویی آن را آموزش دهیم.

13- هرگونه اتلاف قابل توجّه آب را (شکستگی لوله ها، باز بودن لوله ها، هدرروی آب در هر نقطه) به مرکز ارتباطات مردمی اطّلاع دهید.

14- به دانش آموزان آموزش دهیم تا با بستن به موقع شیر، آب را هدر ندهند.

15- برای نوشیدن آب به جای آنکه شیر آب را به مدّت زیادی باز بگذارید تا خنک تر شود، بهتر است ، در محلّ آموزشگاه از آب سرد کن استفاده شود .

16- در مراکز آموزشی و مدارس به دانش آموزان محدودیت منابع آب و روش های صرفه جویی آن را آموزش دهیم.

17- تعویض واشر شیر آب برای جلوگیری از چکه کردن آب،  کار دشواری نیست.

18- در مدارس باید تابلوهایی در کنار پریز برق باشد تا افراد هنگام خروج چراغها را خاموش کنند.

 19- لامپ های روشنایی باید مرتباً گردگیری شوند.لامپهای غبار گرفته روشنایی کمتری دارند و باعث اتلاف انرژی می شوند

 2۰- اگر نیاز بیشتری به نور هست، استفاده از یک لامپ بزرگتر با صرفه تر است.مثلاً یک لامپ 100 واتی بیشتر از 2 لامپ 60 واتی نور می دهد.

21- اگر قطعات بزرگی از مقوا را با لایه ای از ورقه های آلومینیوم بپوشانیم و آن را در پشت رادیاتورهای شوفاژ قرار دهیم مقدار زیادی حرارت که قبلاً جذب دیوار شده و به هدر می رفت با این ابتکار ساده به داخل اتاق منعکس  می شود.

 22- اگر برای پنجره ها و درها از نوار درزگیر استفاده شود نه تنها مبادله حرارتی با هوای بیرون کمتر صورت می گیرد بلکه از آلودگی صوتی نیز در امان خواهیم بود.

23- بهتر است گرمای کلاس ها در زمستان آنقدر نباشد که ما به صورت تابستانی لباس بپوشیم. پوشیدن یک ژاکت در کلاس درس به صرفه جویی در سوخت کمک می کند.

24- هنگام خرید لوازم برقی آموزشگاه به جاست که بهترین و محکم ترین نوع را خریداری کنیم. هر چند که هزینه بیشتری باید بپردازیم ولی در دراز مدت استحکام و دوام آن جبران قیمت بالاتر را خواهد کرد. . در این زمینه لازم است با کمک دولت، صنایع و کارخانجات ضمن استفاده از تکنولوژی جدید مواردی را مورد استفاده قرار دهند که محصولات حاصل از آنها عمر طولانی تری داشته باشندو مجدداً قابل استفاده باشندیا بتوان آنها را مرمّت، بازسازی و تعمیر نمود.

25- یک بطری پر از آب یا یک کیسه نایلونی پر از شن و کاملاً دربسته را در مخزن آب توالت فرنگی و یا فلاش تانک قرار دهید تا مصرف آب را در هر بار کشیدن سیفون کاهش دهید.

26- به دانش آموزان آموزش دهیم که هنگام استفاده از دستشویی شیر آب را به طور مداوم باز نگذارند چون جریان دایم آب موجب هدرروی آن می شود.

27- در زمان اوج مصرف ، احتمال نوسانات برق و در نتیجه آسیب دیدن وسیله برقی بیشتر است ، حتی الامکان در زمان اوج مصرف ، از وسایل برقی پر مصرف استفاده نشود.

 28- کالاهایی که کم مصرف تر هستند، دوام بیشتری دارند، پس در هنگام خرید وسایل برقی به میزان مصرف کالا توجه کنید.

 29- یخچال ها 27 درصد هزینه برق را به خود اختصاص می دهند، در خرید یخچال، به برچسب انرژی آن توجه کنیم.

 30-استفاده از روشنایی روز به دلیل حفظ سلامت چشم ، شادابی، پیشگیری از افسردگی و صرفه جویی انرژی بسیار مهم است.پس بهتر است که استاندارد صحیح در نصب پنجره ها رعایت شود تا هم عبور نور به راحتی انجام شود و هم بی دلیل مجبور به روشن نمودن لامپ ها نباشیم .

۳۱- تشکیل دوره های آموزشی ، انتشار کتابها و تهیه فیلمهای آموزشی برای دانش آموزان راه های استفاده درست از وسایل و روشهای کنترل و نظارت و امکانات بهینه سازی مصرف انرژی را به آنها می آموزد

 32-  برگزاری سخنرانی هایی برای دانش آموزان در مدرسه و یا خارج از آن و دعوت از افراد مسلّط به موضوع اعم از جامعه شناسان ، مهندسین ، روحانیون و آوردن مصادیق قابل فهم دانش آموزان در مورد اسراف و صرفه جویی .

 33- اختصاص دقایقی از کلاس توسط کلیه معلمان برای ذکر مذمت اسراف در جامعه اسلامی .

34-  الگو بودن کارکنان مدرسه در صرفه جویی و پرهیز از اسراف مانند اقدامات ساده ای چون : بازنبودن پنجره ها هنگام روشن بودن بخاری یا کولر.

35- نصب سطل های زباله ی مخصوص ،جهت کاغذ های باطله و جمع آوری آن جهت بازیافت مجدّد.

36- استفاده از کاغذهای باطله هایی که یک روی سفید دارند جهت زیراکس مطالب برای نصب در پانل .

37- الزام نمودن دانش آموزان به آوردن لیوان یا بطری برای شرب آب ، جهت جلوگیری از به هدر رفتن آب . آب خوردن با دست ، مقدار زیادی از آب را هدر می دهد .

38- گماردن اعضای شورای دانش آموزی در ساعات تفریح جهت نظارت بر آبخوری ها ، برای جلوگیری از به هدر رفتن آب و بستن شیر ها و دادن تذکرّ به دانش آموزان خاطی .

 39- استفاده از نمایندگان کلاس ها جهت کنترل بخاری ها و گرمای مطلوب در کلاس با کم کردن آن در مواقع لزوم که نیازی به باز نمودن درب کلاس نباشد .

40- تعمیر درِ کلاس هایی که نیاز به تعمیر دارند یا شیشه هایی که شکسته اند ، جهت جلوگیری از به هدر رفتن حرارت .

41- استفاده از یک دستگاه ویدئو سی دی جهت نمایش فیلم ، به جای استفاده از چند کامپیوتر برای دانش آموزان ، برای صرفه جویی در مصرف برق .

42- گذاشتن مأموری جهت خاموش نمودن لامپ ها در ساعات تفریح و هنگام خروج دانش آموزان از کلاس.

43- نصب پوستر ها و تصاویر رنگی و زیبا در مورد صرفه جویی در مصرف انرژی بر پانل و دیوار آموزشگاه .

 44- جلو گیری از چراغانی های بی مورد و افراطی ، هنگام بر پایی جشن ها در آموزشگاه و عدم استمرار آن .

 45- باز نمودن درب کلاس ها جهت تهویه هوا و خنک شدن آن ، به جای روشن نمودن کولر.

 46- خاموش نمودن کامپیوتر های بخش دفتری آموزشگاه در مواقعی که از آن ها استفاده نمی شود

47 – گماردن دو دانش آموز جهت نظارت بر سایت و خاموش نمودن به موقع کامپیوتر ها بعد از اتمام کار آموزش .

48-لزوم تنظیم درجه حرارت مناسب در ساعات اداری (26درجه)

 49-استفاده از سامانه‌های برودتی

 ۵0-خاموش کردن رایانه ها، سامانه‌های سرمایشی، آب سردکن ها، روشنایی ساختمان آموزشی

۵1- فرهنگ سازی در جهت اصلاح الگوی مصرف ، مانند موارد زیر :

- برگزاری مسابقات مختلف انشاء و مقاله نویسی دانش آموزان ، برنامه های هنری و ادبی در موضوع صرفه جویی و عدم اسراف

 - برگزاری سخنرانی و همایش هایی برای کلیه معلمان و ارائه اطّلاعات آماری دقیق و مقایسه مصرف در داخل و خارج کشور با مصادیق مستند ، جهت ترغیب آنها به انتقال اطّلاعات به دانش آموزان .

- تقدیر از مدیران و معلّمانی که اقدامات موثّری در این مورد داشته اند .

- برگزاری سخنرانی و همایش هایی برای کلیه معلّمان و ارائه اطّلاعات آماری دقیق و مقایسه مصرف در داخل و خارج کشور با مصادیق مستند ، جهت ترغیب آنها به انتقال اطّلاعات به دانش آموزان.

- تهیه تراکت و بروشورهایی برای دانش آموزان و خانوده های آنان ،حاوی اطّلاعاتی در مورد میزان  اسراف در جامعه یا مذمت آن و نیز ارائه راهکارهای عملی مصرف درست و القاء این نظر که  " صرفه جویی مصرف نکردن نیست ، بلکه درست مصرف کردن است "

- اختصاص دقایقی از مراسم آغازین مدارس به ارائه آمارهای ساده و قابل فهم به دانش آموزان در رابطه با صرف هزینه های غیر ضروری در امور مفید و سرمایه گذاری های عام المنفعه ، توسط کارکنان مدرسه و یا سخنرانان دیگر

-   اختصاص ساعاتی از درس انشاء به موضوع اسراف، در کلیه دوره های تحصیلی.

 - ترغیب دانش آموزان به ذکر آموخته های مدرسه و عمل بدان درآموزشگاه و ایفای نقشی همانند " همیار پلیس" در هنگام رانندگی والدین در منازل ، مانند پیش قدم شدن برای خاموش کردن لامپ های اضافی ، کم کردن بخاری ، خاموش کردن تلویزیون و وسایل برقی در اوقات غیر ضروری و غیره .

-  هماهنگی معلمان در جلسه شورای معلمان و در نظر گرفتن اقداماتی با توجه به وضعیت مدرسه و دانش آموزان برای این مورد

-   برگزاری سخنرانی هایی برای دانش آموزان در مدرسه و یا خارج از آن و دعوت از افراد مسلط به موضوع اعم از جامعه شناسان ، مهندسین ، روحانیون و آوردن مصادیق قابل فهم دانش آموزان در مورد اسراف و صرفه جویی .

-  اختصاص دقایقی از کلاس توسط کلیه معلمان برای ذکر مذمت اسراف در جامعه اسلامی

-  الگو بودن کارکنان مدرسه در صرفه جویی و پرهیز از اسراف مانند اقدامات ساده ای چون : بازنبودن پنجره ها هنگام روشن بودن بخاری یا کولر ،رسیدگی به وضع شیرهای آب ، استفاده از لامپ های کم مصرف در کل مدرسه ، خاموش کردن لامپ های اضافی در مواقع غیر ضرور و...

 -   برگزاری مسابقات مختلف انشاء و مقاله نویسی دانش آموزان ، برنامه های هنری و ادبی در موضوع صرفه جویی و عدم اسراف

-   تهیه تراکت و بوروشورهایی برای دانش آموزان و خانوده های آنان حاوی اطلاعاتی در مورد میزان  اسراف در جامعه یا مذمت آن و نیز ارائه راهکارهای عملی مصرف درست و القاء این نظر که  " صرفه جویی مصرف نکردن نیست ، بلکه درست مصرف کردن است "

-   برگزاری مسابقات و مراسم هنری اعم از سرود و نمایش و غیره مرتبط با موضوع در سطح مدرسه ، شهر و استان

-   تشویق فرهنگیان به افتتاح وبلاگ هایی در رابطه الگوی مصرف درست و دوری از اسراف و انتخاب برترین وبلاگها و تقدیر از آنان.

-  تهیه بروشورها ، تراکت ها و پوسترهایی حاوی اطلاعات آماری و مقایسه ای قابل درک دانش آموزان دوره های تحصیلی مختلف در مورد الگوی مصرف رایج .

- کاهش هزینه ها  ی غیر ضروری مدرسه مانند کم ویا حذف کردن بعضی از طرح های غیر مفید که هیچ گونه تاثیری در بهبود کیفیت آموزشی  ندارند .

اصلاح الگوی مصرف را چگونه آموزش دهیم؟

ا- قصه گویی: می دانیم که قصه، نقش بسیار مهمی در تکوین شخصیت کودکان دارد. مسلماً علاقه به قصه را خداوند در نهاد انسان گذاشته است، زیرا خداوند از زیر و بم آفریده ی خود دقیقاً آگاه است و در تمام کتاب های آسمانی به زبان قصه با انسان سخن گفته است از این رو ما می توانیم بسیاری از مسائل علمی، اجتماعی، عاطفی و ... را از طریق قصه به دانش آموزان آموزش دهیم.

2- شعرخوانی: خوب خواندن شعر، بیشتر جنبه تجربی دارد و با تکرار و تمرین حاصل می شود و تمرین پیش از اجرا و علاقه مند بودن به شعر، دو نکته اساسی برای شعر خوانی به شیوه ی بهتر و مؤثرتر هستند.

3- استفاده از آیات قرآن: قرآن کریم کتاب هدایت است، هدایت انسان به سوی زندگانی توأم با رستگاری. پس ضروری است که برای شناخت این زندگی به پیشگاهش برویم و در آن بیندیشیم. در زمینه ی بحث الگوی مصرف می توان به تفکر در این آیات اشاره کرد.

«بخورید و بیاشامید اما اسراف و زیاده روی نکنید» سوره ی اعراف، آیه ی 31

«خداوند اسراف کاران را دوست ندارد.» سوره انعام، آیه ی 141

4- آموزش در درس انشاء: یکی از شیوه های آموزش، انشای هفته می باشد. در این شیوه، از دانش آموزان می خواهیم که راه های صرفه جویی را در موارد گوناگون تشریح نمایند و یا این که از مشاهدات خود گزارشی تهیه نمایند.

5- آموزش در درس هنر: دانش آموزان می توانند در زمینه ی صرفه جویی یک کار هنری ارائه دهند. مثلاً یک نقاشی طراحی و رنگ آمیزی نمایند و یا از مواد بازیافت، کاردستی بسازند و نمایشگاهی تشکیل دهند و یا این که با استفاده از ماسک، پانتومیم جالبی را اجرا نمایند.

6- آموزش از طریق بازی: در دوره ی ابتدایی با اجرای بازی های هدفدار می توان، تحرک و پویایی و حتی فضائل اخلاقی را در شخصیت کودکان بارور کرد و ریشه ی گرایشات منفی آتی را خشکانید و گامی اساسی در تربیت کودکان برداشت.

7- آموزش در درس تعلیمات اجتماعی: درس تعلیمات اجتماعی، دانش آموزان را با زندگی عملی در اجتماع بیشتر آشنا می سازد، چون در این درس دانش آموزان یاد می گیرند که یکی از وظایف فرد در جامعه ی اسلامی، اسراف نکردن است. آن ها می آموزند که در زنگ تفریح، نان را هدر ندهند و آن را در کیسه ی مخصوص بریزند و یا کاغذ را در ظرف خودش نگهداری نمایند تا قابل بازیافت باشد.

8- آموزش در درس هدیه های آسمانی: پیامبر اعظم(ع) تابلو تمام نمای همه ی زیبایی ها و خوبی هاست و ارزش های الهی و آیات خداوند، در سیره و رفتار او تجلی می یابد.

دانش آموزان می دانند که بهره گیری از دستورات بهترین الگو، جزء کرامات انسانی محسوب
می شود و پیامبران و جانشینان آن ها اسراف کار نبودند و اسراف کاران را دوست نداشتند. با استفاده از داستان های قرآنی می توان این امر را آموزش داد.

9- اجرای مسابقه: یکی از جذاب ترین روش های آموزش، برگزاری مسابقه بین کودکان است، چون این کار موجب نشاط در آن ها می گردد و به طور غیر مستقیم مطالب زیادی را یاد می گیرند.

10- پژوهش و تحقیق: از دانش آموزان می خواهیم که در زمینه های گوناگون که به صرفه جویی و اسراف نکردن پرداخته می شود، عکس و گزارش تهیه کنند و در کلاس ارائه نمایند و یا جاهایی که اسراف می شود، راهکارهای مناسبی را جهت رفع آن ارائه نمایند.

11- آموزش در د رس بخوانیم و بنویسیم: به دانش آموزان اجازه می دهیم که برداشت ها و عقاید خود را به راحتی در کلاس مطرح کنند و آن ها را تشویق می کنیم که فکر کنند و حرف های تازه و خارج از مطالب کتاب را در زمینه اصلاح الگوی مصرف در گفت و شنودها را بر زبان بیاورند.(استفاده از ضرب المثل می تواند یاری گر ما در این امر باشد).

12- آموزش در اوقات فراغت: دانش آموزان علاقه زیادی به تلویزیون و کامپیوتر دارند و
می دانیم که بیشتر اطلاعات خود را از طریق حس بینایی کسب می کنند. بنابراین می توانیم فیلم های متناسب با سن آن ها و موضوع(الگوی مصرف) پخش کنیم تا آن ها پس از مشاهده، تجزیه و تحلیل و قضاوت نمایند، همچنین می توانیم دانش آموزان را در تهیه ی مطالبی که به صورت
 power point آماده می کنیم مشارکت دهیم تا انشاءا... این امر مهم(اصلاح الگوی مصرف) در آن ها نهادینه شود.

 

 

پرورش خلاقیت با رویکرد اصلاح الگوی مصرف دربین دانش آموزان

 

- تشکیل شورا با معلمان به ویژه پایه های چهارم ، پنجم و ششم جهت توجیه طرح مذکور

- توجیه دانش آموزان به ویژه دانش آموزان پایه های چهارم ، پنجم و ششم در ارتباط با طرح مذکور

- تهیه دفاتر توسط مدیرودانش آموزان جهت طرح مذکور

- طراحی سؤالاتی پیشنهادی در این زمینه وطرح یک سؤال دریک هفته

- نوشتن پیام هایی ازلابه لای ایده های ما ( بهترین ایده ها ) ونصب بردیوار آموزشگاه جهت اطلاع دانش آموزان پایه های دیگر.

- برپایی نمایشگاهی از وسایل دست ساز دانش آموزان با استفاده ازمواد دورریختنی

سه مسئله مطرح شده در کلاس های چهارم ، پنجم و ششم به همراه ایده های برگزیده :

سؤال ۱ چه راههایی پیشنهاد می کنید تا مصرف آب درمنزل کم ترشود؟

- شیرهای آب را همیشه تعمیر کنیم تا چکّه نکنند.

- قبل از شستن ظرف هاآن ها را تمیزکنیم

- به جای شستن حیاط،باید آن را جاروکرد.

- در فاصله شستن سروبدن درحمام،شیرآب را ببندیم.

- ظرفیت لباس های لباسشویی را کامل کنیم.

- برای مسواک زدن از یک لیوان آب استفاده کنیم.

- برای شستن ماشین از چند سطل آب استفاده می کنیم.

- در صورت امکان ،استفاده ازشیرهای آب اتوماتیک درمنازل.

- تبلیغ الگوی درست مصرف کردن آب ازطریق زدن پیام هایی درمکان های عمومی.

سؤال ۲ چه راههایی برای کاهش خطرات تصادف برای دانش آموزان پیشنهادمی کنید؟

- کشیدن خطوط عابر پیاده درجلوی آموزشگاه.

- حضورفردی از نیروی انتظامی هنگام تعطیلی مدارس دراطراف مدارس.

- استفاده از سرویس مدارس برای کسانی که راه منزلشان دوراست.

- دوری کردن از کارهای خطرناک مانندبازیگوشی،یاحرف زدن باهم،دویدن درخیابان و...

- حرکت کردن درپیاده رو،عبورازپل هوایی یا زیرگذر.

- رعایت کردن نظم هنگام عبورازخیابان. ( رعایت مقررات عبور ومرور )

- اجرای طرح پلیس مدرسه.یعنی دانش آموزان بزرگتر با پوشیدن کاورمخصوص وداشتن پرچم قرمزبه رد شدن دانش آموزان ازخیابان کمک کنند.

- دعوت از نیروی انتظامی برای آگاهی دادن به دانش آموزان درمراسم آغازین آموزشگاه.

- تقدیرازدانش آموزان فعال وساعی دراین زمینه.

سؤال ۳ چه راههایی را برای با نشاط کردن و نظافت کلاس ومدرسه خودپیشنهادمی کنید؟

- اجرای ورزش صبحگاهی همراه موزیک.

- برگزاری مراسم خوردن صبحانه ( سفره دوستی ) در کلاس ومدرسه دربعضی از روزهای هفته.

- انتخاب یک روزاز هفته یا ماه برای نظافت مدرسه وکلاس ها توسط دانش آموزان ومعلمان.

- کاشتن گل وگیاه در باغچه مدرسه.

- رنگ آمیزی ونقاشی روی دیوار های مدرسه.

- قرار دادن نمره ای به عنوان رعایت بهداشت،در کارنامه دانش آموزان.

- انتخاب دانش آموزانی به عنوان مأمورسلامت برای راهنمایی بیشتردانش آموزان ودادن کارت تشویق به آن ها.

- نوشتن شعارهای بهداشتی برروی دیوارهای مدرسه.وبرپایی نمایشگاهی ازکارهای نقاشی دانش آموزان دراین زمینه.

- اجرای سرودوآهنگ های شاددرزنگ های تفریح ،دربلندگوی مدرسه.

- برگزاری برنامه های شاد ومفرّح درمناسبت های اعیاد مذهبی.

/ 1 نظر / 766 بازدید
ایناز

خیلی عالی بود ممنون